هنوز تابستانِ گرم از گرد راه نرسیده، بیش از ۳۰ نفر در فارس به علت غرق شدگی، بهار عمرشان به خزان گرایید.
کد خبر: ۸۵۹۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴ 08 June 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: در حال مرور آمار غرق شدگی در فارس هستم تیتر خبر‌ها از مرگ جانکاه ۳۵ فارسی با میانگین سنی ۱۸ تا ۴۰ سال از ابتدای امسال تاکنون حکایت می‌کند که یا برای نجات جان عزیزانشان دل به آب زده اند یا چون به فن شنا آشنا نبوده اند در آب غرق شده اند. غم انگیزترین قصه مرگ در آب به نامِ مادر فداکاری رقم خورده که برای نجات جان فرزندانش به آب زد آن‌ها را از مرگ نجات داد، اما خود اسیر آب رودخانه شِش پیرِ سپیدان شد و جانش را از دست داد.

 

استان فارس پس از خوزستان، مازندران وگیلان دارای بیشترین فوتی بر اثر غرق شدگی است.


آمار غم انگیز


سازمان پزشکی قانونی کشور آمار غرق شدگی در یک سال گذشته را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش در ۸ سال گذشته، سال ۹۸ با هزار و ۲۷۵ فوتی، مرگبارترین سال از نظر غرق شدگی اعلام شده است. در این سال، فارس با ۹۴ فوتی رتبه چهارم کشور را به نام خود ثبت کرد. این میزان نسبت به سال ۹۷ که ۶۵ نفر در استان فوت کردند بیش از ۴۴ درصد افزایش داشته است.

آمار سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد تیر، مرداد و شهریور به ترتیب دارای بیشتری تلفات غرق شدگی بوده است.
حالا تابستان هنوز از راه نرسیده مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس اعلام کرده از ابتدای فروردین تاکنون بیش از ۳۰ فارسی که در بین آن ها از کودک ۳ ساله تا فرد ۷۷ ساله دیده می شود؛ بر اثر غرق شدگی در آب جانشان را از دست داده اند که از روند افزایشی این نوع مرگ و میر در سال جدید حکایت می‌کند.


جان‌ها روی آب

بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور پارسال بعد از رودخانه ها، دریا با ۱۵۱ قربانی ، استخر‌های کشاورزی با ۱۴۰ فوتی، کانال‌های آب با ۱۳۷ نفر، دریاچه‌های مصنوعی و سد‌ها با ۹۰ قربانی، استخر‌های شنا با ۸۹ نفر و حوض و حوضچه‌ها با ۴۵ فوتی به ترتیب مکان‌های اصلی غرق شدگی هموطنانمان بوده است.

فارس اگر چه راهی به دریا ندارد؛ اما تا دلت بخواهد استخر و حوضچه کشاورزی، کانال آب، تنگه و رودخانه دارد.
بیش از ۳۰ درصد از مردم این استان به کشاورزی مشغول هستند. وضعیت خشکسالی و بحران کم آبی در چند سال اخیر باعث شده؛ بیشتر کشاورزان با ساخت استخر‌های کشاورزی در مزارع به ذخیره آب برای تولید محصولات خود اقدام کنند.

اگر چه آمار رسمی از تعداد استخر‌های کشاورزی در فارس وجود ندارد به گفته متولیان جهاد کشاوری استان مالکان یک سوم از ۲ هزار و ۲۰۰ رشته قنات‌ها و نیمی از ۷۵ هزار حلقه چاه آب در فارس، از استخر ذخیره آبِ بالاتر از عمق یک و نیم متر استفاده می‌کنند.
استخر‌های کشاورزی هر چند برای ذخیره سازی آب ساخته می‌شوند، در برخی مواقع حوادث تلخی می‌آفرینند و جان برخی افراد را که به آن جا می‌روند، می‌گیرند. آمار‌ها نشان می‌دهد این استخر‌ها در افزایش تلفات غرق شدگی در استان نقش به سزایی داشته اند. به دلیل اهمیت موضوع به سراغ امیر اسلامی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی فارس رفتم تا درباره استخر‌های کشاورزی و طرح‌های حفاظتی جهاد کشاورزی استان در خصوص استخر‌ها برایم توضیح دهد.

و می‌گوید اگر بیشتر کسانی که جان خود را به خاطر بی احتیاطی، آشنا نبودن به فنون شنا یا به هر دلیل دیگر در استخر‌های کشاورزی از دست می‌دهند؛ این نکته باعث نمی‌شود موضوع ایمن سازی استخر‌ها در نظر گرفته نشود.‌
می‌پرسم شاخص‌های یک استخر کشاورزی استاندارد چیست؟ به گفته اسلامی، در ساخت هر استخر باید فنس کشی کامل استخر و نصب تابلو‌های هشداردهنده در هر چهار سمت که در آن‌ها ممنوعیت شنا و عمق استخر کامل مشخص باشد اجرا شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی فارس می‌افزاید نصب نرده بان شناور دایم، وجود طناب نجات، وسایل کمک‌های اولیه و مجهز شدن استخر به تیوپ به تعداد مناسب در داخل استخر‌های بالای یک و نیم متر عمق و ممانعت جدی از تردّد افراد غیر مسئول در محوطه استخر‌ها از ویژگی‌های یک استخر کشاورزی استاندارد است که در طرح‌های حفاظتی جهاد کشاورزی فارس لحاظ شده است.


مالک استخر متهم ردیف اول


هیچ استخر ذخیره آب کشاورزی، بدون ساخت تجهیزات حفاظتی تاییدیه نهایی دریافت نمی‌کند.
محمد مهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس می‌گوید تا زمانی که در ساخت استخر‌ها استاندارد سازی لازم صورت نگیرد به هیچ عنوان اجازه آبگیری این استخر‌ها صادر نمی‌شود و برای نظارت دقیق‌تر بر این کار، ناظران مقیمی در شهرستان‌های استان به کار گرفته شده که دایم در حال تهیه گزارش از وضعیت ساخت این استخر‌ها هستند و در صورت مشاهده تخلف، مانع از ادامه کار ساخت استخر می‌شوند و همین نظارت مستمر در کاهش تخلفات و رعایت نکات ایمنی موثر بوده است.‌

می‌گویم اگر کسی استخر غیر مجاز بسازد تکلیف چیست؟ پاسخ می‌دهد اگر استخر کشاورزی بدون استانداردی وجود داشته و به بروز حوادث تلخی منجر شده به طور قطع بدون مجوز بوده که مشمول قوانین کاربری اراضی هستند و به جرم تغییر کاربری غیر مجاز تخریب یا جریمه می‌شوند و در صورت جریمه شدن باید مطابق استاندارد موجود اصلاح شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس تاکید می‌کند با توجه به عمق و مساحت استخر ذخیره آب کشاورزی از هر نوعی که باشد، محصور نمودن آن الزامی است و مطابق قانون اگر به دلیل کوتاهیِ مالک یا بهره‌بردار در اجرای عوامل حفاظتی و هشدار دهنده خسارت یا تلفات مالی و جانی رخ بدهد، مالک یا بهره‌بردار مقصر شناخته می‌شود.
هشدار‌ها را جدی بگیرید.
بی‌احتیاطی، توجه نداشتن به نکات ایمنی، آشنا نبودن به فن شنا و تفاوت آن در دریا، استخر و دیگر محیط‌های آبی از دیگر عوامل غرق شدگی در آب است.

گرچه در کنار بسیاری از رودها، سد‌ها و نواحی ساحلی، تابلو‌هایی با عنوان «شناکردن ممنوع» نصب شده است، اما بسیاری از افراد بدون توجه به این تابلو‌ها و هشدار‌ها وارد آب می‌شوند و گاهی به دلیل عمق زیاد آب دچار غرق‌شدگی می‌شوند.
محمد جواد مرادیان، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس با اشاره به بارش‌های خوب و پر آب شدن برکه‌ها و رودخانه‌ها، به افراد توصیه می‌کند در محیط‌هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنند و از شوخی‌های خطرناک در آب و موقع شنا بپرهیزید.

مرادیان تاکید می‌کند در صورت مواجهه با فرد غرق شده، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید می‌توانند با استفاده از چوب، طناب، جلیقه نجات یا با تشکیل زنجیره انسانی به فرد حادثه دیده کمک کنند یا به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.
محمدرضا ارجمندی مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس نیز به افراد هشدار می‌دهد از شنا در مخازن سدها، بند‌های انحرافی و دیگر تاسیسات آبی که خطر غرق شدگی در این مکان‌ها بالاست؛ خودداری کنند.

به گفته ارجمندی، با توجه به این که ساخت سد‌ها و تاسیسات آبی در بستر طبیعی و کوه‌ها و ارتفاعات منشعب از آن‌ها صورت می‌گیرد و با جمع شدن آب در پشت آن ها، پستی و بلندی‌های طبیعی نمایان نیستند خطر غرق شدگی در این تاسیسات بسیار جدی است و افراد زیادی به خاطر علاقه‌مندی به شنا در این مکان‌ها قربانی شرایطی شده‌اند که تصور آن را هم نمی‌کردند.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس تاکید می‌کند ورود و شنا کردن در مخازن سد‌ها، بند‌های انحرافی و تاسیسات آبی ممنوع است بنابراین افراد از شنا در این مکان‌ها پرهیز کنند چرا که عواقب آن به عهده شخص است.
مرگ در کمین

با وجود شیوع بیماری کرونا و هشدار متولیان سلامت بر ماندن در خانه جز در موارد ضرور، همچنان شاهد افزایش میزان سفر به ویژه به مناطق شمالی کشور، تفرجگاه‌ها و شنا در رودخانه ها، استخر‌ها و کانال‌ها هستیم. سفر‌های غیر ضروری که علاوه بر احتمال ابتلا به کرونا، خطر بروز حوادثی همچون غرق شدگی را نیز افزایش می‌دهد.

در حالی که گزارش را تنظیم می‌کنم همکارانم در سایت خبرگزاری صدا و سیمای فارس، دهمین خبر مرگ بر اثر غرق شدگی در خرداد ماه امسال را روی خط می‌برند! یادمان باشد مرگی به راحتی آب خوردن همواره در کمین ماست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار